O čem vypovídá glykemický index potravin

Je to číslo, které udává, jak moc se zvýší hladina cukru v krvi, když sníte určitou potravinu, tzn. jak rychle dokáže tělo z potraviny zpracovat a využít cukr. Glykemický index tedy vypovídá o schopnosti ovlivňovat hladinu cukru v krvi.

Vysoký a nízký glykemický index

Čím vyšší je glykemický index potraviny, tím rychleji stoupne hladina cukru v krvi, ale tím rychleji také následně klesne a naopak. Hraniční hodnoty jsou 55 a 70, tedy pokud má potravina hodnotu GI pod 55, cukr se bude uvolňovat do krve postupně a vy budete mít delší dobu pocit nasycení, protože potrava vydrží delší dobu v žaludku a tedy tělo lépe využije cukr z této potraviny. Pokud má potravina hodnotu GI nad 70, dříve po jejím požití budete hledat něco dalšího k snědku a bude vás honit mlsná. Typickým příkladem je pivo, po jeho vypití se objeví pocit hladu.

Hodnota glykemického indexu u sacharidových jídel

Potravina, která má hodnotu glykemického indexu pod 55, nemusí být vhodná pro hubnutí. Hodnota glykemického indexu se vyplatí sledovat u sacharidových jídel, např. pečiva, těstovin či příloh, protože výše GI je ovlivněna množstvím sacharidů v potravině (čím více, tím vyšší GI) a jejich složitost (čím jednodušší sacharid, tím vyšší GI). Hodnotu glykemického indexu můžete ovlivnit do jisté míry sami, u rozvařených brambor či těstovin je hodnota GI vyšší než u uvařených „na zkus“.

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *