Již z názvu vyplývá, že tato vozidla mají čtyři kola a patří tak k dvoustopým vozidlům. Skutečně, jejich koncepce je opravdu podobná osobním automobilům. Jejich pérování je s auty srovnatelné, ale vzdálenosti mezi přední a zadní osou a vzdálenosti mezi levými a pravými koly jsou však mnohem menší, než u osobních automobilů. A to je pro stabilitu čtyřkolky nevýhodou. Vlastní tlumení je zde také horší a navíc jejich těžiště je poněkud vysoko. Uvedené činí čtyřkolky nestabilními a je zde možnost převrácení. Tyto problémy patří také k nevýhodám motocyklů. Přitom motocykly mají pouze dvě kola, proto je zde jejich tendence k možnému pádu daleko vyšší.
Ale u motocyklů s rostoucí rychlostí při jízdě se jejich stabilita zvyšuje. A právě u čtyřkolky je to naopak, stabilita se během jízdy snižuje. A co technika jízdy v zatáčce? K perfektnímu ovládání čtyřkolky je důležitá zatáčka. Čtyřkolka se do zatáčky nenaklání, jak je to při jízdě na motorce, ale bez správného přenášení váhy řidičem, by se převrátila. Proto musí řidič čtyřkolky pracovat celým tělem.
Povinnost nosit helmu
V České republice platí, že při jízdě na čtyřkolce je povinnost nosit schválenou homologovanou helmu. Ale uvedené se týká pouze čtyřkolek, které jsou schválené do provozu na pozemních komunikacích v kategorii „L“, tedy sportovních čtyřkolek, které se označují jako quady. Samozřejmě, že je vám doporučené nosit helmu i při řízení čtyřkolky schválené v kategorii „R“, to je čtyřkolka, která je nosičem pracovních prostředků a má rychlost omezenou na 40 km/h. Zde povinnost nosit helmu řidiči ze zákona nemají.
Rozdíl mezi ATV a quadem
Čtyřkolky se rozdělují na sportovní quady a na stroje užitkové, pracovní, které se označují jako ATV. Ty sportovní mají ve většině jen zadní náhon, ale to není pravidlem. Také jsou díky své konstrukci většinou výrazně lehčí a jsou cenově výhodnější než ATV. Ale ty zase mají širší blatníky, což je lepší ochrana proti blátu a vodě.