Jak jsem již uvedl, v dnešní době zvlášť, na trhu není nic jisté. To je základní moudrost, se kterou musí všichni podnikatelé počítat. Nedávné výzkumy ukazují, že i takové neotřesitelné stereotypy, jako třeba, že sex v reklamách funguje, začínají padat. Podobné to může být i s dalším klišé, se kterým se každý podnikatel dříve nebo později setká. Je jím byznys plán.
V nejistotě se namísto perfekcionismu lépe uplatní improvizace. Doslova je lepší se otřískat na trhu, než se piplat s dokonalým byznys plánem, který se nakonec projeví jako naprosto neživotaschopný. Budoucí i stávající podnikatelé se nesmějí bát jít s kůží na trh, a naopak, vrhnout se do jeho náruče. Ještě více než kdy dřív dnes platí, že čas jsou peníze. Speciálně ve chvíli, kdy se jedná o nová, inovativní řešení.
Pivotování
Neméně důležitá je i flexibilita. Často se v průběhu prodeje ukáže, že řešení, původně určené pro jeden problém, dokonale sedí pro jiný, a podnikatel tak své zaměření změní. Odborně se tento proces nazývá pivotování, a je velmi důležitým procesem, se kterým by se měl každý podnikatel seznámit.
Pivotování je nezbytnou součástí procesu inovací. Zajišťuje, že se inovačního procesu může účastnit i drobný podnikatel s malým nápadem. Štěstí přeje připraveným, a díky testování přímo na trhu, a následnému pivotování může prorazit i podnikatel s omezenými počátečními zdroji. Klíčem je mít otevřené myšlení, které zajistí, že se podnikatel chopí šance, když ji uvidí.
Trh jako laboratoř
K trhu je dnešní době třeba přistupovat jako k laboratoři, a k zákazníkům jako k subjektům takového experimentu, kterým je náš záměr. Ty tam jsou doby, kdy bylo nemožné podrobně analyzovat naše zákazníky, jejich emoce, sny, cíle. Dnes je to naopak naprostou nutností.
Firma, nebo podnikatel, který se plně zaměří na pochopení svých zákazníků, dozajista překoná svou konkurenci, která tento faktor zanedbá. Dnešní technologie nám umožňují takovou úroveň propojení se zákazníky, že opravdu odpadá potřeba detailních byznys plánů, které často předpokládají určité chování samotných zákazníků.
Mnohem chytřejším a levnějším způsobem je vydat se s produktem na trh tak rychle, jak to jenom jde, a poté ho upravit podle přání zákazníků. Nebo i přesunout svůj zájem do jiné oblasti, pivotovat.