Současný svět se vyvíjí sice zrychleným tempem, ale v mnoha směrech způsobem, který nám nevyhovuje. Citliví lidé, kteří používají svou intuici a řídí se nejen rozumem, ale i citem, vnímají cosi nepřirozeného i z přístupu k výchově dětí. Souvisí to také se vztahem tištěným knihám, jejichž hodnota je mediálně přeceňována, ale mezi lékaři pediatry naleznete mnohdy opačný názor.
Dnešní dětské knihy postrádají potřebnou kvalitu a nedají se srovnávat s výtisky z doby před třiceti až padesáti lety. Ty současné jsou nakloněny spíše k převaze ilustrací na úkor psaného textu, což souvisí s moderním trendem potlačovat kulturu mateřského jazyka a rozvíjet obrazovou vizualizaci. To se však odráží v chabé slovní zásobě našich ratolestí a ve schopnosti rozvíjet svou vlastní fantazii a procítit skutečný význam psaného textu. Zkrátka klademe důraz na rychlost požadavků, zatímco citový život odstrkujeme do ústraní.
Proč je dobré dětem předčítat
Nedávno proběhl zajímavý průzkum v oblasti klinické logopedie. Byly porovnávány situace, kdy se dětem předčítalo z tištěné knihy nahlas živým člověkem, s hlasitým čtením pohádek online na Internetu nebo na TV obrazovce LCD monitoru. Výzkum prokázal jednoznačnou absenci interakce dětského posluchače u neživého vysílání, zatímco s živým člověkem docházelo k energetickému propojení, bližšímu pochopení smyslu čteného textu a celkově lepšímu pocitu a kvalitativnější emoční hladině. Zkrátka maminku s knihou v ruce nenahradí ani online prostředí, ani pohádka na DVD .
Logopedické ambulance řeší v současné době vzrůstající trend vývojových vad řeči, nejčastěji dysgrafii a dyslexii. Největším problémem jsou poruchy soustředění a tomu můžeme výrazně napomoci právě živým přednesem z tištěných knih. Děti se lépe soustředí, čtení je motivuje a většinou mají snahu číst i samy. Spolupráce dospělého a dítěte je v tomto případě klíčová právě interakcí a vzájemnou důvěrou, vzájemně se prolínají dvě aury lidských tvorů a v zásadě nezáleží na tom, že jeden je již plnoletý a ten druhý teprve na počátku svého vývoje.