Není žádným tajemstvím, že tyto televizní soutěže jsou pro své provozovatele velmi výnosným zdrojem peněz. Ke svému úspěchu používají několik poměrně jednoduchých, avšak účinných triků.
Prvním z nich je zdánlivá jednoduchost úkolu. Například máte z daných písmenek sestavit zvíře. Jednoduché, vidíte jich tam hned několik. Peníze jsou vaše. Na konci pořadu však zjistíte, že nikdo neodpověděl správně. Moderátorka, stále opakující, jak je to jednoduché, vytáhne z obálky správnou odpověď. Tou je jakési obskurní zvíře, o kterém kromě erudovaných zoologů prakticky nikdo neslyšel.
Dalším trikem je nechat volajícího čekat. Ač ve studiu moderátorka doslova na kolenou prosí, abyste zavolali, automat ve sluchátku vám stále opakuje, že musíte počkat, jelikož se někteří dovolali před vámi. Jak to společnostem, provozujícím tyto hry, pomůže? Jednoduše. Jedna minuta za volání na tyto soutěžní linky stojí kolem 90 korun za minutu. Většina těchto peněz jde právě do kapsy těchto společností. Pokud tedy zákazníka nechají čekat například 20 minut, vydělají 1 800. K tomu je nutné dodat, že pokud máte zřízený neomezený tarif, hovory na tyto linky se do něj nepočítají a PLATÍ SE ZVLÁŠŤ. Čili vám na konci měsíce může přijít velmi mastný účet.
V neposlední řadě tu jsou moderátorky. Ty velmi často přehrávají a tváří se, že dělají vše pro volající. Například se snaží zvyšovat hodnotu výhry, dávat „nápovědy“ a podobně. To vše je samozřejmě pouze herecký výkon, jedoucí podle předem daného scénáře.
Oblíbené je také přepojit do studia více hovorů ke konci soutěže. To dodá naléhavosti a lidé, kteří vidí napsané špatné odpovědi, si mohou myslet, že mají větší šanci strefit se do té správné. S tím souvisí i prodlužování času, po který soutěž trvá, často až o několik desítek minut. Samozřejmě bez toho, že bychom na to upozornili diváky. Ti vidí, že časomíra už je skoro u konce, a tak se snaží na poslední chvíli dovolat.
Samozřejmě je jasné, že tyto soutěže jsou vymyšleny tak, aby je diváci prakticky neměli šanci vyhrát. A pokud se to čirou náhodou někomu podaří, vyplacená částka producenty rozhodně nezruinuje. Cílovou skupinou jsou samozřejmě důchodci a lidé s nižším vzděláním. Ti nejsnáze těmto trikům podlehnou a vydrží na telefonu i více než 40 minut, než jsou přepojeni do studia. Bohužel, často volají i děti. Ač je na obrazovce upozornění, že volat mohou pouze lidé starší 15 let, to je obvykle nezastaví.
Na podobném principu fungují i televizní věštci či aukce šperků. I to jsou podvody s cílem vydělat na lidech co nejvíce peněz.
Nejlepší tedy je se těmto soutěžím zdaleka vyhnout a především tam nevolat. I kdybyste vyhráli, tak po odečtení daně z výhry a účtu za telefon, vám zas tolik peněz nezbude. Kdo ví, možná dokonce budete v mínusu. A to se rozhodně nevyplatí.